کد مطلب: 204766
فوق تخصص گوارش، کبد و مجاري صفراوي:
اين بيماري را جدي بگيريد/ پيوند، در انتظار بيماران با عارضه کبد چرب
تاریخ انتشار : 1400/01/15 14:01:57
نمایش : 1051
فوق تخصص گوارش، کبد و مجاري صفراوي گفت: يکي از بيماري‌هايي مهمي که در سال‌هاي آينده جاي خود را به علل ديگر پيوندهاي کبد مي‌دهد عارضه کبد چرب است.
به گزارش هفت چشمه: احسان زارع فوق تخصص گوارش، کبد و مجاري صفراوي در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: رفلکس معده بيماري مزمني است که معمولاً با دارو درمان کامل نمي‌شود بلکه تنها از اين طريق کنترل مي‌شود.

وي افزود: تا زماني که  فرد دارو مصرف و رعايت رژيم غذايي را مي‌کند علائمي از بيماري رفلکس معده ندارد بنابراين لازم است در دوره‌هاي طولاني‌مدت دارو مصرف شود.
 
فوق تخصص گوارش، کبد و مجاري صفراوي با اشاره به اينکه رژيم و عادات غذايي در درمان بيماري رفلکس معده بسيار مهم است، گفت: عدم مصرف چايي، قهوه، نوشابه و نسکافه، عدم دراز کشيدن بعد از صرف غذا، عدم مصرف غذاهاي با ادويه زياد مثل غذاهاي تند، عدم مصرف فست فودها و غذاهاي کنسروي ازجمله مواردي هستند که در اصلاح عادات غذايي بايد موردتوجه قرار گيرند.
 
زارع ادامه داد: اگر علائم رفلکس معده طولاني‌مدت بود و بيشتر از سه تا پنج سال به طول انجاميد حتماً نياز به بررسي دارد.
 
وي با بيان اينکه نفخ معده ناشي از بيماري به نام IBS يا سندروم روده تحريک‌پذير است، عنوان کرد: در برخي موارد سوءهاضمه عملکردي و استفاده از برخي مواد غذايي باعث نفخ معده مي‌شود و اگر اين علائم ادامه‌دار باشند به لحاظ پزشکي بايد بررسي شوند.
 
فوق تخصص گوارش، کبد و مجاري صفراوي خاطرنشان کرد: نفخ باعث درد شکم شده که به دليل سندروم روده تحريک‌پذير ايجاد مي‌شود.
 
زارع با تأکيد بر اينکه براي التهاب معده يا همان گاستريت، رژيم غذايي توصيه مي‌شود که باعث تحريک مخاط معده نشود، اضافه کرد: ترشيجات، فلفل، فست فود، نوشابه‌هاي گازدار، قهوه و نوشيدني‌هاي داغ ممکن است تحريک‌کننده باشند، در مراحل ابتدايي التهاب معده ممکن است هضم يک سري مواد غذايي مانند سبزيجات خام سخت باشد و فرد احساس ناراحتي کند، لذا توصيه مي‌شود اين افراد به مدت چند هفته از مصرف اين مواد پرهيز کنند، بعد از آن نيز افراد مي‌توانند از ميوه و سبزيجات استفاده کنند اما فست فودها و ادويه‌هاي تند به‌هيچ‌وجه نبايد مصرف شود.
 
وي در خصوص برداشتن کيسه صفرا يادآور شد: اين کار ممکن است به‌صورت مختصر علائم گوارشي همچون نفخ معده داشته باشد، اين عارضه به آن دليل رخ مي‌دهد که جايي براي ذخيره صفرا وجود ندارد و ترشح صفرا مدام به داخل دستگاه گوارش صورت مي‌گيرد، بنابراين فرد دچار رفلکس صفرا به معده و حتي  معده به مري مي‌شود.
 
فوق تخصص گوارش، کبد و مجاري صفراوي تصريح کرد: يکي از بيماري‌هايي مهمي که در سال‌هاي آينده جاي خود را به علل ديگر پيوندهاي کبد مي‌دهد عارضه کبد چرب است، اولين و مهم‌ترين درمان کبد چرب کاهش وزن، پياده‌روي و عدم مصرف الکل، اگر وزن بسته به شاخص توده بدني بين 5 تا 10 کيلوگرم کم شود، فعاليت ورزشي هوازي سه بار در هفته، هر بار يک تا يک و نيم ساعت انجام شود، کمک‌کننده خواهد بود اما براي درمان گريد 3 بيماري کبد چرب داروهاي ديگري تجويز مي‌شود.
 
زارع بيان کرد: يکي از مواردي که حتي نمي‌توان آن را بيماري به شمار آورد و در اثر نقص ژنتيکي-ارثي اتفاق مي‌افتد، بيماري ژيلبرت است، اين بيماري مشکلي براي بدن ايجاد نمي‌کند، بدن مبتلايان به اين بيماري تنها در مواقع گرسنگي، استرس، روزه‌داري و عفونت‌ها مختصري زرد مي‌شود و سپس مجدداً به حالت اول بازمي‌گردد.
 
وي با اشاره به اينکه در دو عارضه يبوست و نفخ ابتدا بايد علت مشخص شود تا بعد بتوان آن را درمان کرد، گفت: برخي‌ها به‌صورت ارثي دچار تنبلي روده هستند و روده‌هاي آنان ضعيف کار مي‌کنند، بعضي‌ها رژيم غذايي مناسبي ندارند و عده‌اي دچار کم‌کاري تيروئيد و کمبود کلسيم هستند.
 
فوق تخصص گوارش، کبد و مجاري صفراوي افزود: برخي يبوست‌هاي مقاوم به درمان وجود دارد که در بررسي‌هايي که انجام مي‌شود، ممکن است حتي نياز به عمل جراحي داشته باشند اما سعي مي‌شود عمل جراحي به‌عنوان آخرين گزينه پيشنهاد شود، تا زماني که همه روش‌هاي دارويي امتحان نشود معمولاً گزينه جراحي مطرح نمي‌شود.

زارع ادامه داد: يکي از علل سرفه‌هاي تکي و مزمن که با غذا خوردن ارتباط دارد رفلکس معده است، در اين موارد بايد رعايت رژيم غذايي مدنظر قرار گيرد.
 
وي با اشاره به اينکه بارداري باعث يبوست مي‌شود لذا مصرف آب در اين دوران بايد افزايش پيدا کند، عنوان کرد: همچنين آب‌ميوه‌هاي طبيعي و غير شيرين نيز مي‌تواند به رفع يبوست در دوران بارداري کمک کند، مصرف بسيار سبزيجات و ميوه‌جات در اين دوران نيز مي‌تواند در رفع اين عارضه کمک‌کننده باشد.
 
فوق تخصص گوارش، کبد و مجاري صفراوي خاطرنشان کرد: منعي براي تزريق واکسن ويروس کشته شده کرونا به افراد پيوند کبد وجود ندارد.
 
زارع با بيان اينکه مشکل کم‌خوني و کمبود آهن در افراد مسن بسيار مسئله مهم و جدي است، اضافه کرد: يکي از مهم‌ترين علل آن بيماري‌هاي دستگاه گوارش در اين افراد است.
 
وي بيان کرد: سکسکه علل متفاوتي دارد که ازجمله آن مي‌توان به اضطراب، استرس، مشکلات اعصاب و روان، مشکلات گوارشي همچون رفلکس، بعضي مشکلات مري، مشکلات قلبي و تنفسي اشاره کرد، سکسکه اکثراً مربوط به مشکلات گوارشي بوده و با درمان‌هاي ساده قابل رفع است.
 
انتهاي پيام/1031ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg